Runsasluminen talvi ja liukkaat ajokelit haastavat autoilijoita varovaisempaan autoiluun. Tilannenopeus ja turvaväli edellä ajavaan kannattaa sopeuttaa kelin mukaan. Tämän lisäksi myös tiehen muodostuneet urat voivat aiheuttaa ikäviä yllätyksiä.
Pahimmillaan urissa ajaminen voi aiheuttaa ajoneuvon hallinnan menetyksen ja ajautumisen vastaantulevien kaistalle.
– Monessa paikassa tielle on muodostunut vain kolme uraa. Tällöin urissa ajamalla ei välttämättä pysy täysin omalla kaistallaan, ja kohtaamistilanteissa on pakko nousta ”raiteilta” pois polanteiden päälle. Näissä tilanteissa on aina riski ajoneuvon hallinnan menettämiseen, Liikenneturvan koulutusohjaaja Pentti Tervo sanoo.
Erityisen haastavia syvät urat ovat teiden mutkissa, jolloin vastakkaiselle kaistalle ajautumisen riski kasvaa.
– Kannattaa pyrkiä pois ajourista alusta lähtien, varsinkin jos urat eivät pysy oman kaistan puolella. Näin toimimalla pysyy omalla kaistalla eikä voimakkaampia raiteita pääse syntymään. Riittävän alhainen ajonopeus on myös tärkeää siksi, että kuljettaja pystyisi ajamaan hallitusti omaa kaistaansa pitkin myös mutkissa, etenkin ulkokaarteessa, Tervo sanoo.
Muista riittävä jarrutusmatka
Talvella myös jarruttamiseen tarvitaan pidempi matka kuin kesällä. Erityisen liukasta on usein silloin, kun kova pakkanen lauhtuu nopeasti ja tien päällä on pöllyävää lunta. Liikenneturvan Tervon mukaan auton nopeus onkin viisasta sovittaa ajokelin mukaan.
– Oikea tilannenopeus on usein alhaisempi kuin suurin sallittu nopeus, etenkin vaikeissa ajo-olosuhteissa. Liukkaalla kelillä renkaiden pito ei kuitenkaan häviä itsestään, vaan sen aiheuttaa kuski omalla toiminnallaan. Esimerkiksi suuria ohjausliikkeitä kannattaa välttää.
Pidemmillä jarrutusmatkoilla ja liukkailla ajokeleillä myös ketjukolareiden mahdollisuus kasvaa. Riittävän pitkä turvaväli edellä ajavaan antaa paremmin aikaa ennakoida ja reagoida yllättävissä tilanteissa.
– Turvavälistä puhuminen voi tuntua vanhan toistolta, mutta sen merkitystä ei voi liikaa korostaa. Turvallisuuden parantumisen lisäksi on myös huomattavasti miellyttävämpää, kun ei tarvitse imitoida edessä ajavan jokaista liikettä, Tervo sanoo.