Dieselhenkilöauton tankkiin voisi lorauttaa edullisempaa polttoöljyä, mutta jos käry käy, sanktio on kova

Dieseliä tai bensiiniä lievemmin verotetun tai verottoman polttoaineen käyttäminen ajoneuvossa on kiellettyä. Kuinka moni sortuu kokeilemaan?

Dieselhenkilöauton tankkiin voisi periaatteessa lorauttaa menovedeksi dieseliä halvempaa polttoöljyä, mutta käytännössä se on kiellettyä. Kyselykierros polttoainejakelijoiden keskuudessa ja soitto Tulliin kertovat, että autoilijat eivät ole ainakaan tiettävästi intoutuneet laittomuuksiin säästääkseen polttoainekuluissa.

Bensiinin ja dieselin hinnat ovat olleet jo jonkin aikaa samoissa lukemissa, ja ainakin viime vuoden lopulla dieselin hinta kipusi paikoin jopa ohi bensiinin. Polttoöljy maksaa tällä hetkellä noin euron litra, kun dieselistä pitää maksaa noin 1,3–1,5 euroa litralta.

– Jos polttoainekikkailusta jää kiinni, sanktiot ovat käsitykseni mukaan niin kovat, etteivät autoilijat vaivaudu ottamaan riskiä, sanoo Nesteen Suomen liiketoiminta-alueen johtaja Sam Holmberg.

Holmbergin mukaan polttoöljyn kysyntä kohoaa aina pakkas- ja lumikaudella siksi, että työkoneilla kuluu enemmän polttoöljyä kuin muulloin.

Suurin osa kiinnijääneistä henkilö- ja pakettiautoja

Ajoneuvojen polttoainevalvontaa tekevät Tulli, Raja ja poliisi. Ne ovat polttoaineen käytön valvontaviranomaisia, jotka väärinkäytön todettuaan ilmoittavat siitä Traficomille, joka määrää maksun. Lahti kuuluu Helsingin tullin toiminta-alueeseen, mutta valvontatapahtumia ei kirjata kaupungeittain. Tulli tekee vuodessa noin sata tarkastusta. Ari Peltonen Helsingin tullin liikkuvasta valvonnasta kertoo, että vuosittain karkeasti arvioiden nelisenkymmentä tarkastusta tehdään Hämeen alueella.

– Helsingin tullin tekemistä 214 tarkastuksesta 32 johti toimenpiteisiin. Jokainen tapaus käsitellään yksilöllisesti, eikä ole olemassa yleisintä sanktiota. Sen verran voin mainita, että jos Traficom maksun määrää, on se euromäärältään huomattava, tulliylitarkastaja Peltonen sanoo.

Noin kaksi kolmannesta kiinni jääneistä on henkilö- ja pakettiautoja ja kolmannes traktoreita, ammattiliikennettä kärähtää harvakseltaan.

Punaisuus paljastaa, jos tankissa on laitonta

Sitä, ajaako joku dieselautolla polttoöljyä tankissaan, ei voi ulospäin havaita. Peltosen mukaan venäläinen diesel aikaan saa tuoksultaan omanlaistansa pakokaasua johtuen runsaasta rikkipitoisuudesta, mutta kyseinen diesel ei ole laitonta.

Auton tankkiin kurkkaamalla selviää jo enemmän. Pienikin määrä moottoripolttoöljyä värjää kaiken tankissa olevan polttoaineen punaiseksi. Ajoneuvoista, joissa on ulkoiset polttoainesäiliöt, esimerkiksi kuorma-auto, on helppo tarkastaa polttoaine pelkästään tankkiin katsomalla.

– Taskulampun valossa näkee selkeästi onko aine punertavaa tai punaista. Jos punertaa, imetään polttoaineesta ruiskulla näyte tarkoitusta varten suunniteltuun näyteastiaan, joka toimitetaan Tullilaboratorioon analysoitavaksi. Henkilö- ja pakettiautoissa näytteenottoletku ujutetaan täyttöaukosta polttoainesäiliöön ja imetään näyte ruiskulla, Peltonen kertoo.

Viime kädessä näyte otetaan ruiskupumpusta, jos näytteenotto ei muuten onnistu.

Naapuri tai sivullinen todennäköinen käräyttäjä

Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen arvelee, että suurin osa kiinnijäämisistä perustuu juuri sivullisten ilmiantoihin.

– Vaikka valvonta tien päällä on todella vähäistä, uskon, että kiinnijäämisen riski on suuri. Vanha sanonta ”aina kun on tekijä, on myös näkijä” pätee tässäkin. Jos autoilija näkee huoltoasemalla toisen autoilijan tankkaavan polttoöljyä autoonsa, hän ilmoittaa asiasta erittäin todennäköisesti viranomaisille. Samoin toimii huoltamon myyjä asioitaessa miehitetyllä asemalla. Tai jos kotipihassa tankkaa omasta säiliöstä, ei kateellinen naapuri malta olla puuttumatta asiaan, Vesalainen sanoo.

Polttoöljyä ei ole myynnissä aivan joka asemalla. Hämeenmaan ABC-verkostossa vain yhdessä paikassa eli ABC Padasjoella on jakelussa polttoöljyä mittarikentältä. Sen sijaan esimerkiksi Nesteen Lahden jakelupisteistä löytyy useampi vaihtoehto polttoöljyn ostoon.