Katumaasturi Seat Tarraco teki kuskille baccarat

Seat Tarraco on mainio perheauto, jonka lähtöhinnan maahantuoja nosti varusteluvalinnoillaan turhan korkeaksi.

Konserniserkkuihinsa Volkswageniin, Škodaan ja Audiin verrattuna Seat sai katumaasturikisaan todella verkkaisen startin. Mutta kun Seatin siesta viimein loppui, alkoi tapahtua tosissaan. Ensin tulivat Arona ja Ateca. Nyt joukkoon liittyy Seat Tarraco, jonka sukulaisuus Volkswagen Tiguaniin ja Škoda Kodiaqiin on helppo todeta. Tarraco jopa kootaan VW:n kotikentällä Wolfsburgissa ja samalla tuotantolinjalla kuin Tiguan.

Vaikka Tarraco siis on vaihtanut muutakin kuin tekstiviestejä virkaiältään vanhempien konsernimaastureiden kanssa, sillä on ihan riittävästi omaa luonnetta kiinnostaakseen ja menestyäkseen.

Kun koeajaja huomaa harrastavansa autossa espanjalaista korkeakulttuuria eli lauleskelevansa Baccaran takavuosien hittiä, se jo riittänee todisteeksi siitä, että Tarracossa on kelpo annos aitoa Seatia.

Tavaratila on tilava

Škoda Kodiaqin tavoin Seat Tarraco on erittäin tilava. Jos autoa ei ota 7-paikkaisena, jokaisella viidellä istuimella on laveasti tilaa kaikkiin suuntiin. Tavaratila on 5-paikkaisessa versiossa peräti 700-litrainen ja venyy penkkejä kaatamalla 1 775-litraiseksi. Jos valitsee 7-paikkaisuuden, tavaratila nipistyy 215-litraiseksi ja lisäksi keskimmäistä penkkiriviä on siirrettävä eteenpäin.

Kojelauta, mittaristo ja ohjauspyörä eivät ole kotoisin VW:n suuresta miljoonalaatikosta, vaan Seatin omaa suunnittelua ja pääosin erittäin toimivia. Kosketusnäyttö on sijoitettu hieman toisin kuin konsernin muissa maastureissa. Se on tuotu melko ylös, mutta jotenkin ratin takana syntyy tunne, että keskinäyttö on kuin kiinnitetty viime hetkellä hei-mutta-tämä-puuttuu-vielä -huudahdusten säestämänä.

Muutoin kaikki on sisällä siistiä ja hyvin viimeisteltyä.

Luonteva ohjattava kaarteissa

Koeajoauton 1,5-litrainen bensiinimoottori on tuttu voimanlähde. Se vie kahta muutakin Seat-maasturia sekä useita Volkswagenin ja Škodan malleja. Bensaturbo (150 hv, 250 Nm) on 1 600-kiloiseen autoon kyllin puuhakas, kun sen kanssa tarjotaan etuvetoa ja kuusivaihteista käsivaihteistoa. Nelivetoa ja seitsenvaihteista kaksoiskytkinlaatikkoa haluavan on valittava isomman diesel- tai bensiinimoottorin välillä (molemmat 190 hv).

Ajettavuudeltaan Seat Tarraco kuuluu isojen maastureiden ylempään keskikastiin. Ohjaus on tunnokas. Tarraco on myös luonteva kaarrekäyttäytyjä – siinä auttaa, että se on useimpia kilpailijoitaan matalampi.

Seat Tarraco on hyvä vaihtoehto perheautoksi. Tilaa ja käytännöllisyyttä riittää.

Perusperheen Tarraco-ostosta voivat kuitenkin mutkistaa maahantuojan valinnat varustelutasoissa. Karvalakkimallit karsittiin tuontivalikoimasta, joten jopa halvimman Tarracon hintalapussa lukee yli 38 000 euroa.