Liikemies Kyösti Kakkonen paljastaa: tästä syystä ihmiset menevät aivan villeiksi ilmaisista ämpäreistä

Liikemies Kyösti Kakkonen on oikea henkilö arvioimaan sitä, mikä saa ihmisen juoksemaan ilmaisen ämpärin perässä.

– Siihen on helppo pistää tavaraa ja se on kätevä kuljettaa. Se on sopivan kokoinen. Sinne mahtuu yllättävän hyvin tavaraa.

Ämpäristä kasvoi Kakkosen aikana se Tokmannin juttu, mutta nyt ilmiö elää jo omaa elämäänsä.

– Minulle tulee vielä jouluna punaisia ämpäreitä, joissa on lahja sisällä. Herja elää tälläkin tavalla, Kakkonen naurahtaa.

Kakkonen myi luomansa Tokmannin vuonna 2012 sijoitusyhtiölle.

– Minulla on vielä työhuoneessa kaapin päällä muistoesineenä punainen ämpäri, jossa lukee Tokmanni.

Persoonallisuus vetoaa

Yritykselle on hänen mukaan äärimmäisen tärkeää synnyttää persoonallista markkinointia, jolla erotutaan joukosta.

Mielikuva yrityksestä tarttuu vaikka ämpäriin.

– Tokmanni on ominut ämpärin tavallaan omakseen. Käyttipä sitä vaikka saunassa, vedenkantoon kesämökillä tai hillasuolla Lapissa, se heijastaa mielikuvaa yhtiöstä.

– Jos yhtiö voidaan mielikuvittaa moniin erilaisiin tuotteisiin, silloin se onnistuu. Jos arjessa näkee ämpärin pöydällä, voi tulla mieleen pitäisikö mennä Tokmanniin ostoksille.

Ämpäri on edelleen kova juttu

Kakkonen on tyytyväinen, että ämpäri-idea elää vahvana edelleen.

– Samalla tavalla kuin ämpäri liittyy Tokmanniin, ihmiset tietävät minut yrityksen isänä ja perustajana Mister Tokmanniksi, hän kertoo huvittuneena.

Kakkosen mukaan bisneksessä pitäisikin luoda positiivisia, hauskoja mielikuvia.

– Yhtiön ylläpitäminen, brändääminen, on mielikuvamarkkinointia.

Ja hauska tarina elää.

– Tämä ämpäri on yksi osa yrityksen hyvää henkeä. Halutaan olla sen lipun alla. Se on myös työyhteisöä voimistava tekijä. Että päivään mahtuu mukavia, hauskoja pikkuasioita.

– Hymyä suupieleen ja tulee hyvä mieli. Huumoria ja pilkettä mukana. Pieniä ilonaiheita. Kutsun niitä hyviksi jutuiksi. Ne ovat tärkeitä.