Pelicans haluaa eroon päästöistään – joukkueen pukukopissa ympäristöpuhetta ei pidetä "viherhörhöilynä"

Kimppakyydit, kävely ja pyöräily ovat kunniassa, kun Pelicansin pelaajat liikkuvat kotoa hallille. Tarvitaan kuitenkin vielä paljon lisää, että jotta seuran tavoite hiilineutraaliudesta toteutuisi. Eniten pitäisi pystyä vaikuttamaan yleisöön.

Uskoisitko, että Pelicansin pelaajien kodin ja jäähallin välisistä matkoista vain 30 prosenttia tapahtuu yksin autolla ajaen?

Seuran oman kartoituksen mukaan näin on. Linja-autolla noista matkoista taittuu viisi prosenttia, pyörällä tai kävellen 25 prosenttia ja kimppakyydeillä peräti 40 prosenttia. Lukemat erottuvat kirkkaasti edukseen muihin liigaseuroihin verratessa.

– Tulepa tänne päivällä katsomaan, kun jätkät saapuvat treeneihin. Kun autoa tulee pihaan, useimmista nousee ulos kahta, kolmea jätkää, Pelicansin toimitusjohtaja Tomi-Pekka Kolu sanoo.

Tällaista Pelicans tarvitseekin matkalla kohti juuri julkaistua tavoitettaan, joka ei ole vaatimaton. Pelicans pyrkii olemaan tulevaisuudessa hiilineutraali toimija. Tiettävästi mikään muu jääkiekkoseura maailmassa ei ole tehnyt samaa.

Kimppakyydit luontevia

Pelicansin pelaajista Casimir Jürgens vahvistaa, että kevyen liikenteen ja kimppakyytien osuus pelaajien liikkumisesta hallille on oikeasti iso eikä viherpesun vuoksi ilmoitettu lukema.

– Osa pelaajista asuu seuran vuokraamissa kämpissä, joista monet ovat lähellä toisiaan. Kun samoilla suunnilla asuu useita pelaajia, helpottaa, kun ei tarvitse lähteä kuin yhdellä autolla, Jürgens selvittää.

Pyörällä tai kävellen hallille tulee Jürgensin mukaan ympärivuotisesti 4–5 pelaajaa. Hän on itse yksi heistä. Lämpimänä vuodenaikana kevyesti liikkuvia on vielä hiukan enemmän. Hallin keskeinen sijainti auttaa toki asiaa.

– Mulle tää (ympäristöasiat) on tärkeä juttu, varsinkin liikkumisen osalta. Olen yrittänyt kävellen ja pyörällä liikkumisesta sanoa muillekin pelaajille, jotka asuvat lähellä hallia. Se on hyvää hyötyliikuntaa ja aiheuttaa vähemmän päästöjä kuin laittaa auto kylmässä käyntiin ja ajaa lyhyt matka.

Miehet erityisenä kohderyhmänä

Aloite hiilineutraalisuushankkeeseen tuli Pelicansilta itseltään. Pohjana toimii Liigan viime vuonna valmistunut hiilijalanjälkiselvitys, mutta Pelicans aikoo selvityttää päästönsä vielä tarkemmin ja ryhtyä sitten toimenpiteisiin. Seura lähettää katsojilleen aiheesta kyselyn lähiaikoina.

Lahden kaupunki on mukana yhteistyössä.

Aiemmin myös Sinfonia Lahti on teettänyt vastaavan tutkimuksen hiilijalanjäljestään ja lähtenyt askeltamaan kohti hiilineutraalisuutta. Orkesteri on saanut tästä kansainvälisen innovaatiopalkinnon ja huomiota ulkomaisessa mediassa.

Jos Pelicansin hanke sujuu kuten pitää, Lahti aikoo käyttää sitä yhtenä valttikorteistaan hakiessaan Euroopan vihreän pääkaupungin titteliä.

– Yritämme tavoittaa kohdeyleisönä erityisesti miehiä. Se on monessa ympäristöprojektissa näkökulma, joka ei tule riittävällä tavalla tule esille, kaupungin ympäristöjohtaja Saara Vauramo sanoo.

Esimerkkiä tuhansille

Tosiaan, jääkiekkoväen keskuudessa on varmuudella ihmisiä, jotka eivät välitä ympäristövouhotuksesta.

– Uskon, että tämä pistää ihmisiä ainakin ajattelemaan, ja jopa toimimaan, Tomi-Pekka Kolu sanoo.

Kolu arvelee, että esimerkin näyttämisellä saattaa olla suurempi vaikutus kuin mihin konkreettisilla päästötoimenpiteillä päästään. Kohderyhmänä ovat tuhannet katsojat ja Pelicans-yhteisön tuhannet juniorit perheineen.

– He (junioriväki) varmaan ovat sellaisia henkilöitä, jotka oppivat nopeammin, pystyvät ajattelemaan tulevaisuuden kannalta ja tekemään muutoksia omaan toimintaansa, Kolu järkeilee

Pelicansin pukukopissa ympäristöasioista puhuvaa pelaajaa ei katsota kieroon, Casimir Jürgens kertoo.

– Ei sitä pidetä viherhörhöilynä. Moni muukin tiedostaa nämä asiat, mutta kaikilla ei ole mahdollisuutta tulla hallille kävellen tai pyörällä.

Jürgens kuvailee omaa luontosuhdettaan vahvaksi. Sitä ovat lujittaneet mökillä Turun saaristossa vietetyt ajat.

– Meri on mulle tosi rakas, ja meret ovat paikoin huonossa kunnossa, Itämeri varsinkin.