Nuoren yrittäjän ääritilanne: koneen kimpussa yhtä kyytiä 38 tuntia

Kim Petäjä on paiskinut kovasti töitä. Nyt hän voi jo jättää haalarin naulaan ja keskittyä Raskorin kehittämiseen. Takana ovat ajat, jolloin hän ei 23-vuotiaana saanut pankista lainaa yritykselleen.

Kone on valtava. Pyörät ovat pienen ihmisen korkuisia, ja kuivuneella mudalla ja savella kuorrutetut keltaiset lavan reunat ulottuvat puoliväliin korkeaa hallia.

– Tämä maansiirtokone tuli meille korjattavaksi Lahden eteläisen kehätien työmaalta. Käyn huomenna Vantaalta hakemassa Ruotsista tulleet varaosat, että saamme koneen mahdollisimman nopeasti takaisin työmaalle, kertoo Raskor oy:n toimitusjohtaja ja yrittäjä Kim Petäjä, 28.

Valtavien maansiirtokoneiden lisäksi Raskor huoltaa ja korjaa maatalouskoneita ja kiinteistöhuollossa käytettäviä koneita. Keltaisen jättiläisen vieressä onkin pienkuormaaja, joka mahtuu auraamaan ja hiekoittamaan kerrostalojen pihoissakin.

Asentaja Sami Helvilä vaihtaa pienkuormaajaan vesipumppua. Hän joutuu välillä taipumaan erikoisiin asentoihin, ennen kuin työ on tehty.

Hallissa on lämmintä ja siistiä, musiikkikin soi. Aina Raskorin miesten työolot eivät ole näin mukavia. Välillä he käyvät tien päällä tai vaikka keskellä viljapeltoa pelastamassa koneenkäyttäjän pulasta.

– Usein on aika kiire. Koneet lopettavat yhteistyön yleensä juuri silloin, kun niitä oikein kovasti tarvittaisiin, Petäjä sanoo.

Pisimmillään yrittäjän yhtäjaksoinen työputki haalarit päällä on venynyt 38 tuntiin.

– Silloin oli pulaa työväestä ja korjattavana ollut kone vaati yllättävän ison remontin. Työmaa oli vaarassa seisahtua, ellen olisin painanut vuorokaudesta toiseen.

Yrityskauppa ja tasaista kasvua

Nyt asiat ovat toisin. Petäjä ei enää pue aamulla haalaria päälle, vaan keskittyy muihin töihin.

– Viime vuonna tein päätöksen. Koska haluan kasvattaa yritystä, en voi jatkaa asennushommia ja yrittää siinä samalla vastailla puhelimeen ja tehdä paperihommia yötä myöten.

Muutos oli mahdollinen, koska Raskor on kasvanut tasaisesti viime vuosien aikana. Töissä on Petäjän lisäksi kolme asentajaa, kaksi varaosamyyjää ja toimistosihteeri.

Kun Petäjä aloitti, työntekijöitä oli vain yksi. Hän tuli yrityskaupan mukana viisi vuotta sitten. Petäjä oli perustanut Raskorin vain puolitoista vuotta ennen kuin osti raskaan kaluston huoltoon erikoistuneen yrityksen liiketoiminnan.

– Lahtelainen Lauri Paananen oli jäämässä eläkkeelle ja halusi myydä. Minä olin aloittanut omaa yritystäni pääkaupunkiseudulla. Tein silloin huoltokeikkoja huoltoautolla, enimmäkseen alihankintana.

Kun hinnasta päästiin sopuun, Petäjä alkoi etsiä rahoitusta. Siitä tulikin vaikea rasti. Pankit eivät halunneet myöntää lainaa 23-vuotiaalle, jolla ei ollut vakuutena esimerkiksi taloa, maatilaa tai tonttia.

Sitten Petäjä keksi pyytää lainaa Finnveralta. Rahoitus onnistui, ja oikea yrittäjän taival alkoi.

– Vasta nyt, vuosia myöhemmin, on tullut mieleen, että tein kyllä aika rohkeita siirtoja silloin. Ehkä niin nuorena en osannut pelätä liikoja – enkä varmasti vieläkään.

Juhlitaan ja jaetaan murheet

Petäjällä oli aluksi valtavasti opittavaa, ja välillä kierrokset yltyivät niin koviksi, että yöunetkin kärsivät.

– Tärkein oppi on se, että on kullanarvoista löytää hyvät ja motivoituneet työntekijät. Aluksi meillä oli paljon vaihtuvuutta, mutta nyt on koossa oikein hyvä porukka.

Nuori yrittäjä kuvaa tunnelmia ”perhemäisiksi”. Raskorissa juhlitaan työntekijöiden syntymäpäivät ja jaetaan myös arjen murheet.

Petäjä keskittyy nyt kehittämään yrityksen toimintaa niin, että se voi jatkaa kasvuaan miljoonan liikevaihtoon.

– Haluan uusia koko toiminnanohjausjärjestelmän. Se tarkoittaa, että kaikki tietokoneohjelmat keskustelevat keskenään ja toimimme tehokkaammin ja tarkemmin.

Petäjä on kehitellyt isoille vakioasiakkaille myös omaa palvelukonseptia.

– Sen idea on, että me huolehdimme kaikesta, mitä asiakkaan koneet tarvitsevat, ja meillä on täällä oma yhteyshenkilö asiakkaalle.

Puolitoista vuotta sitten Petäjä osti Raskorin osaksi varaosaliikkeen, joka toimii Heloittajankadulla. Yrittäjä toivoo, että tulevaisuudessa varaosia myydään siellä, missä korjaamo on. Se voi tarkoittaa uusia isompia tilojakin tai nykyisten laajentamista.

Viikon loma!

Yksi yrittämisen parhaista puolista on Petäjän mielestä se, että kaikki päivät ovat erilaisia.

Jos hän hallin puolella vielä vetää haalarin päälle ja tarttuu työkaluihin, mielenkiintoisinta silloin on moottoriremontti.

– Se on haastavan monipuolista työtä. Kaikkein vaikeinta näissä töissä on paikantaa vika, joka ei tule ilmi koko ajan.

Vapaa-aikana Petäjä rakentaa joskus vanhaa mersua. Harrastuksille ja seurustelulle ei yrittäjätaipaleen alkuvuosina juuri ollut aikaa, mutta nyt tilanne on muuttumassa.

– Viime vuonna pidin sentään viikon loman ja muutamia pidennettyjä viikonloppuvapaita.